Laurence SIMODE-FRANZON – Sculpteur

Biography/Biographie

I was born in Bar-sur-Seine in the Aude region, in the village where both my father and grandfather were bakers.

In the 1980s, following the birth of my son, I undertook a theatrical make-up course in Paris before going on to obtain a diploma in children’s fashionware design.

Only later, when participating in a ceramics course, did I find my true vocation. Even though I was at that time a house-bound mother, that very first day I knew I had found my means of expression in that most basic of materials that have been used since time immemorial.

Just like my father, and his father before him, I too have become a « guardian of the fire ».

I knew then and there that by working clay, fragile but, nevertheless, everlasting, just as an author models words, I could express my feelings, emotions, even my anger, through this medium, which demands skills that are the most simple and at the same time ancestral. Clay, imbued with symbology, enables one to confront the mysteries of life, to express myself as an activist, as an artist and as a woman, and through my work, to connect with men.

My work

I use local clay, a point of departure which permits me to set off each time on a new voyage of discovery.

I do not use glazes, seeking simplicity and pureness of form, the better to channel my feelings.

My work always follows specific themes, but always those that concern human relationships, and particularly those that involve the family unit.

I denounce the rôle of women in society.

My works always show optimism in line with my fervent belief in humanity. I go out myself to find the clay, I dry it, I mould it and then construct, piece by piece, just as we construct our life or our thoughts, patiently, passionately, obsessively.

I aim for my sculptures to inhabit their surroundings, be it indoors or outdoors, and for them to become as indispensable and as naturally discreet as the tree is for nature. My wish is that they caress the soul of those that regard them , that they act as talismen.

I hope to say my work is poetical and feminine.

 

Events and exhibitions

2004 : Les Inattendus, Saint Savine

2005 : Les Inattendus, Saint Savine
           La Ronde des Feux, Chaource

2006 : Les Inattendus, Saint Savine
           Les Nuits de Champagne, Troyes

2007 : Les Inattendus, Saint Savine
           Les Nuits de Champagne, Troyes

2008 : Exposition des artistes champenois, Troyes
           Exposition de totems, organised by the centre Unesco
           Prix Unesco, Troyes
           Les Inattendus, Saint Savine
           Les Nuits de Champagne, Troyes

2009 : Musée d’art moderne
           Les Inattendus, Saint Savine
           Galerie Karen Gulden, Paris
           Galerie Chloé van Dongen, Troyes
           Galerie L’Arrivage, Troyes

2010 : Artis residency at the centre d’art contemporain Ginkgo, Troyes
           Salon Art Metz, Metz
           Exposition Jardin ouvert, Troyes
           Les Chevalets, Essoyes
           La Maison du Boulanger, Champagne Chassenay d’Arce
           Les artistes ouvrent leur porte, Troyes
           GMAC Bastille, Paris
           Salon Élan d’art, Corum Montpellier

2011: Galerie Christiane Peugeot, Paris
           SIAC, Marseille
           Galerie Hébert, Paris
           Grand marché d’art contemporain, Bastille Paris
           Festival d’art singulier de Bannes
           Salon Trans’Arts, Cogolin
           La Petite Chapelle, Bar-sur-Seine
           Résidence au centre d’art contemporain Ginkgo, Troyes

Je suis née le 6 décembre 1959 à Bar-Sur-Seine, dans un village où mon père et mon grand père étaient boulangers.

Dans les années 80, j’obtiens un diplôme de maquillage artistique et de transformation, à l’école Chauveau, Paris. Mais cette forme d’art ne me comble pas, et je suis en quête d’harmonie.

Après la naissance de mon fils, je passe avec succès un diplôme de styliste pour les enfants. Mais je trouve ma matière en participant à un atelier terre et céramique. Bien que je sois à cette époque mère au foyer, je sais à ce moment que cette rencontre va bouleverser ma vie. Je sens que j’ai trouvé mon vocabulaire.

Comme mon père et grand-père, je deviens moi aussi, gardienne du feu. Et de la même manière, je suis ramenée aux éléments fondamentaux.

Depuis, j’exerce en tant que sculpteur, modeleur. La terre est une matière qui me correspond: simple, fragile et pérenne à la fois. Chargée de symboles, elle nous campe devant les mystères de la vie. De même qu’un écrivain se sert de mots pour traduire ses émotions et ses colères, moi j’utilise la terre, mais en plus, avec la musique et le rythme de mon enfance. Avec elle, je m’exprime en tant que personne engagée et en tant que femme et artiste.

Mon travail

Je travaille toujours sur des thèmes. Mais toujours tournée sur les relations humaines et plus particulièrement au sein de la famille.

Je dénonce le rôle des femmes dans la société.

Mes œuvres sont toujours optimistes car je crois désespérément en l’être humain.

Je vais chercher la terre dans la nature pour qu’elle soit le plus simple possible. Je la sèche et je la pétrie moi-même. Puis je construis en empilant morceau par morceau, comme on construit sa vie et sa pensée, lentement, avec acharnement, obsessionellement.

J’essaie de faire en sorte que mes sculptures occupent l’espace (intérieur ou extérieur), et qu’elles deviennent aussi indispensables et discrètes que l’arbre l’est pour la nature. Je veux qu’elles caressent l’âme de celui qui les regarde, et qu’elles agissent comme un talisman.

Je pense pouvoir dire que je fais une sculpture poétique au féminin.

Enfin, aujourd’hui, j’essaie de part mon travail, d’être un relais avec les hommes.

 

Manifestations et expositions

2004 : Les Inattendus, Saint Savine

2005 : Les Inattendus, Saint Savine
           La Ronde des Feux, Chaource

2006 : Les Inattendus, Saint Savine
           Les Nuits de Champagne, Troyes

2007 : Les Inattendus, Saint Savine
           Les Nuits de Champagne, Troyes

2008 : Exposition des artistes champenois, Troyes
           Exposition de totems, organisée par le centre Unesco
           Prix Unesco, Troyes
           Les Inattendus, Saint Savine
           Les Nuits de Champagne, Troyes

2009 : Musée d’art moderne
           Les Inattendus, Saint Savine
           Galerie Karen Gulden, Paris
           Galerie Chloé van Dongen, Troyes
           Galerie L’Arrivage, Troyes

2010 : Atelier d’artiste en résidence au centre d’art contemporain Ginkgo, Troyes
          Salon Art Metz, Metz
          Exposition Jardin ouvert, Troyes
          Les Chevalets, Essoyes
          La Maison du Boulanger, Champagne Chassenay d’Arce
          Les artistes ouvrent leur porte, Troyes
          GMAC Bastille, Paris
          Salon Élan d’art, Corum Montpellier

2011: Galerie Christiane Peugeot, Paris
          SIAC, Marseille
          Galerie Hébert, Paris
          Grand marché d’art contemporain, Bastille Paris
          Festival d’art singulier de Bannes
          Salon Trans’Arts, Cogolin
          La Petite Chapelle, Bar-sur-Seine
          Résidence au centre d’art contemporain Ginkgo, Troyes

Since October 2011, this former silk factory’s art gallery has seen a renaissance, stepping up its previous artistic aims and offering 200 m2 of breathtaking contemporary art space for emerging and established artists in a magnificent listed heritage building.

This rebirth is due to a partnership formed between the Magnanerie’s owner, Pierre Dufrasne, his close friend, the contemporary art collector, Roland Daumesnil, and the well-known gallerists, Guy and Michèle Beddington, who have run these last eleven years an exceptional gallery and, in 2010, inaugurated a major sculpture park in seven hectares of olives groves, both of which are situated in or close to the nearby village of Bargemon.

As the Magnanerie’s opening show ‘Signes’ draws to a close (18th February 2012 ), the renaissance moves onwards from March 2012 with exhibitions by internationally established artists.

The first features Marcel Pinas, who picks up the thread of ‘Signes,’ for symbols play an important role in the work of this highly acclaimed artist from Suriname. Named by the World Economic Forum young global ambassador for culture in 2010, and honoured by H.R.H the Queen of the Netherlands’ personally opening his Amsterdam sculpture exhibition in March 2011, Marcel Pinas’ leitmotif ‘Kibri a Kulturu‘ (Preserve the Culture) remains the foundation stone of his creativity, a life force aimed at conserving and building upon the fragile cultural heritage of his people, the N’Dyuka, descendants of slaves transported from Africa to Dutch Guiana in the 18th and 19th centuries.

Pinas’ paintings, sculptures and Land Art and the Cultural Centre he is creating, safeguard against the otherwise inevitable erosion of their historic links to Africa and give a new cultural confidence to a younger generation humbled by civil war and polluted by gold mine exploitation. His canvases display a marvellous and rich colour sense allied to a complexity of geometric forms subtly embellished with the esoteric messages contained in the Afaka script, a native phonetic alphabet invented around 1900, and re-discovered by researchers in the 1960s.

On the 25th February 2012, the Magnanerie de Seillans will provide a most fitting backdrop, not only for the unveiling of Pinas’s majestic large format paintings, but also as the setting for a live performance by the artist . This opening date falls coincidentally  close to  the anniversary of Suriname’s brutal Civil War in the 1980s.

Marcel Pinas has kindly agreed to return to Bargemon later this July to become artist in residence and  continue his creative work.

Complementing Marcel Pinas fittingly, the outstanding and graceful ceramic and steel sculptures of Laurence Simode Franzon, too, are totemic, and in great part inspired by the Dark Continent and express her conviction that we are all shaped by memories and experiences. Having trained originally as a theatrical make-up artist, then as a fashion designer, discovering ceramics was a life-changing event that revealed to her this extraordinary alchemy formed by the elemental interaction of earth, fire and air.

« I take my clay and build it up to a roughly finished piece until it is in equilibrium ; I instil into it my emotions, experiences, even my anger, until it becomes something poetic, gentle and constructive, fragile, yet timeless ».

Unesco Prize-winner in 2008, Laurence Simode Fronzon, who lives and works in the Champagne region of France, shuns enamelling and favours instead a simplicity and purety of form permitting her to channel her feelings more directly. To work with clay draws one back to the fundamentals.

Marcel Pinas : Paintings and Sculptures
Laurence Simode Fronzon : Sculptures and Ceramics

From 1st March until 2nd June 2012
Opening Hours
Thursdays and Fridays :  2pm –  6.30 pm
Saturdays : 10am –  6pm
And by appointment / + 33  (0)4 94 76 64 06  + 33 (0)6 09 18 66 02

Email : contact@beddingtonfineart.com
www.beddingtonfineart.com

Tél :+ 33 (0) 4 94 76 64 06
Mobile Guy Beddington : +33 (0) 680 111 763
Mobile Roland Daumesnil : + 33 (0)6 09 18 66 02


La renaissance à la Magnanerie de Seillans en 2012 se poursuit avec des expositions d’artistes de renommée internationale.

La première intitulée Back to the Roots’ avec Marcel Pinas et Laurence Simode Franzon, est en continuité avec celle des Signes’ avec Lume et Laurent- Emmanuel Briffaud. Les symboles jouent un rôle important dans l’œuvre de cet artiste du Suriname dont le thème  « Préservez la culture »  est l’âme de son travail. La destruction de la culture Aucaneers, héritage culturel de la communauté surinamienne des N’Dyuka est la source de l’inspiration de Marcel Pinas. Ses tableaux marient la maîtrise de l’écriture Afaka, dont il détient les secrets, et l’art abstrait.

Dans ses sculptures et céramiques, Laurence Simode-Fronzon exprime l’idée que nous sommes tous formés de souvenirs, d’expériences.

« Pour cela, j’ai pris de la terre que j’ai empilée afin de faire des Suvres brutes qui montent et s’équilibrent. J’empile mes émotions, mes expériences, mes colères aussi, pour en faire de la sculpture poétique, douce et constructive ».

Marcel Pinas Peintures et Installations, Laurence Simode-Fronzon Sculptures et céramiques seront à l’affiche du 1er mars au 2 juin 2012.
Le jeudi et le vendredi de 13h30 à 18h30, le samedi de 10h à 18h et sur rendez-vous

Installations de Marcel Pinas et de Laurence Simode-Franzon Jardin de Sculptures Bargemon sur rendez-vous :
http://www.beddingtonfineart.com/gallery.garden/index.html

Email : contact@beddingtonfineart.com

Tél :+ 33 (0) 4 94 76 64 06
Mobile Guy Beddington : +33 (0) 680 111 763
Mobile Roland Daumesnil : + 33 (0)6 09 18 66 02

La Grande Bouffe
2 columns in terracotta and steel / 2 colonnes en terre cuite et acier
Dim : H 215 cm Ø 30 cm – Steel base / socle acier 62 x 86 cm
Dim : H 184 cm Ø 30 cm – Steel base / socle acier 62 x 86 cm

La Grande Bouffe
(detail)

Colonnes
Dim : 1m 92 – 1m 70 cm Ø 26 cm
Terracotta and steel / Terre cuite et acier
Steel bases / Socles acier 30 x 30 cm

Contenu 2
Terracotta / Terre cuite
Dim : H 21 L 38

Contenu 4
Terracotta / Terre cuite
Dim : H 21 L 40

Contenu 5-1
Terracotta / Terre cuite
Dim : H 40 L 38

Quatre nichoirs inattendus
Terracotta / Terre cuite
Dim : 1m20 – 1m50 – Base 39 cm

Radotage
Terracotta / Terre cuite
Dim : H 170 cm 28 cm – Dim : H 190 cm 32 cm

Radotage
Terracotta / Terre cuite